Get Adobe Flash player

Schotland Speyside 2007

Het werd stilaan weer eens tijd om naar Schotland te gaan en wat distilleerderijen te bezoeken, dus vertrokken Marc en Ben op woensdag 31 januari om 8:00 uur richting Charlerloi om daar het vliegtuig ( Ryanair) te nemen naar Glasgow Prestwick.

Als we in Glasgow aangekomen waren om 11:30 en de huurauto afgehaald hadden vertrok het richting Speyside en Noord Highlands.

Eerst moesten via de snelweg door Glasgow (luchthaven Prestwick ligt ongeveer 60 km lager dan Glasgow) richting Stirling via Crief naar Aberfeldy waar we een kort bezoek brachten aan de Aberfeldy distilleerderij. Hier hebben we stiekem wat foto’s genomen omdat het bezoek te lang duurde en we nog de distilleerderij van Dalwhinie zouden bezoeken. In de shop kregen we wel een dram aangeboden dus dat was weer meegenomen.

De Dalwhinie distilleerderij was spijtig gesloten in deze tijd van het jaar maar toch hebben we op het domein weer wat foto’s genomen. Dan ging het richting Aviemore om iets te eten en een B & B te zoeken, tijdens het eten maakten we kennis met een paar Nederlanders en zo hadden we ook ineens een plaats om te slapen naast de distilleerderij van Tomatin die we dan ook het s’morgens gingen bezoeken nadat we de avond voordien in de bar er al een paar hadden achterover geslagen om zogezegd goed te kunnen slapen.

Het bezoek aan Tomatin was wel zeer kort en men mag er geen foto’s nemen en krijgt enkel uitleg via een film en wat infoborden in de stillhouse meer niet, natuurlijk wel een dram om te proeven.

Nu ging het richting Inverness Airport om daar Dirk te gaan halen die met een andere vlucht was gekomen. Voor hem werd het een lange dag want hij was al onderweg van 3:00 om via Brussel en overstap in Londen naar Inverness te vliegen maar om 12:00 was het gezelschap compleet en reden we richting Muir of Ord om er de Glen Ord distilleerderij te bezoeken.

Wat we hier te zien kregen was een zeer mooi visitorscenter en de ontvangst was hartelijk.

We hadden nog een afspraak in de distilleerderij van Glenmorangie later die dag en om dat ongeveer een 45 minuten rijden was werd er van hieruit reeds gebeld om te melden dat we iets later zouden aankomen (dat is pas klasse), na de rondleiding in de zeer verzorgde distilleerderij werd ons een dram aangeboden nl: Glen Ord 12 jaar en nog een specialeke een Rare Malt van 25 jaar de St Magadalena.

Dan reden we naar Tain om daar Glenmorangie te bezoeken na een korte rondleiding (er was nog een andere groep op bezoek) mochten we kiezen om iets te proeven en was het de Cellar 13 en de Glenmorangie Traditional 57,2% hier hadden we wat tijd om rustig te proeven dus kwam er nog een derde aan te pas nl Glenmorangie 30 jaar Oloroso Cask Finish 44,3%.

Van uit Tain ging het naar Elgin om te slapen want de dag daarna was er een bezoek gepland aan de Benromach en Benriach distilleerderij en aan Gordon & MacPhail warehouse.

Benromach is eigendom van Gordon & MacPhail en is een kleine distilleerderij nl met 2 stills.

Het ontvangst en de rondleiding was aangenaam, voor we de whisky te proeven kregen werd er gebeld van door Neil Urquhart van Gordon & MacPhail om te zeggen dat we er niet te veel moesten drinken want er was al iets voorzien voor ons.

Na de rondleiding gingen we naar de whiskyshop in Elgin waar in een tasting ruimte ons een 4 tal whisky’s werd aangeboden nl:

Bladnoch 1991 Connoissers Choise 40%

Benromach Organic 43%

Highlandpark 1991 Cask Strength reful bourbon cask 59%

Coal Ila 1990 Private Collection vintage rhum finish 45%

Om 14 uur werden we verwacht bij Benriach ( enkel te bezoeken om aanvraag) waar Alan McConnochie ons de dag van ons leven bezorgde, tijdens de rondleiding kwamen we in warehous 13 aan om eens een kijkje te nemen tussen de vaten en toen ging het rijk der hemelen open er werd geproefd rechtstreeks van 3 vaten nl: Benriach Porto Wood 1974, Benriach 1982 en om dat Ben geboren is in 1966 gingen we opzoek naar zo een vat en het werd gevonden en gekraakt. In de ontvangstruimte mochten we zien hoe de keuze ging om Blend whisky te verkrijgen, dit was wel een uniek ervaring. Nadien kregen we meer uitleg in het salon en konden we kiezen uit de ganse selectie van Benriach dus de keuze was rap gemaakt een 25 en 30 jaar.

Nu was het tijd om naar Dufftown te gaan en daar nog eens te stoppen om wat foto’s te nemen van wat distilleerderijen. Macallan was er één van tijdens de wandeling op het toen 17:30 al gesloten domein kwam er iemand van de werknemers naar ons en die heeft dan nog een uur de tijd gemaakt om ons rond te leiden in de distilleerderij.

Dufftown de hoofdplaats van de whiskyregio is eigenlijk een dood dorp zeker in deze tijd van het jaar.

De laatste dag was het de terug reis naar Glasgow via één van de mooiste gebieden van Schotland langs Loch Ness naar Glen Coe en de Trossachs.

Een paar belangrijke weetjes:

Als je kan vlieg tot in Inverness dat is een heel stuk beter dan Glasgow want dat is toch nog een 350 km rijden tot in Inverness.

Probeer bezoeken te regelen via het internet zodat je persoonlijk ontvangen wordt.

Opgepast op de wegen want je rijdt zonder dat je het weet te hard (weinig verkeer en goed zicht).

En zorg voor een BOB of drink regelmatig water na de tastings.

Hopelijk kan je met dit verslag ook een reis organiseren, wij gaan zeker terug en misschien volgend jaar brengen we een bezoek aan de distilleerderijen op Islay .

SPECIALE THANKS TOO:

Neil Urquhart : Gordon & MacPhail

Sandy : Benromach

Billy Walker for the invitation and Alan McConnochie for the tour : BenRiach

The people at Glen Ord and Glenmorangie

De proevers

Marc, Dirk en Ben

Reisverhalen > Schotland Speyside 2007 / Schotland Islay 2008 / Bruichladdich 2013 / Whiskytrip Petro en Alex 2013